Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů

Poradenství zájemcům o koupi ojetých vozů – Profesní vzdělávání a hájení zájmu členů asociace

Zprávy

Za přetočený tachometr má hrozit pokuta až pět miliónů

2Nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetin je v Česku už léta přetáčení tachometrů, jímž se nekale zvyšují ceny prodávaných vozidel. Přitvrdit vůči těmto podvodníkům chce vláda novelou zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou teď ve Sněmovně čeká druhé čtení.

„Pokud novela projde, bude tomu, kdo si přetočení tachometru objedná, hrozit pokuta až 50 000 korun a osobě, která přetočení uskuteční, až pět miliónů korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Prvním čtením vládní předloha prošla loni 26. října a ve středu ji před druhým čtením projedná sněmovní hospodářský výbor. Účinnosti tato novela, která má podporu napříč politickým spektrem, může nabýt již letos na podzim.

Při omlazení o rok dráž až o 40 000 Kč

Zatímco pět let staré auto nabízejí prodejci v průměru se 124 tisíci najetými kilometry, u deset let starého vozu je průměr 159 tisíc km. Takto staré vozy by ale měly mít na tachometru nejméně o sto tisíc kilometrů více.

Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je omlazeno o jediný rok, přitom může v autobazaru být až 40 000 korun. Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa. Podle názoru mnohých expertů by se proto podvody s tachometry měly řešit komplexnějším způsobem.

„Ujeté kilometry by měly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, z něhož by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis,“ doporučuje Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel.

Pozměňována také data výroby

Dalšího častého podvodu se dopouštějí někteří individuální dovozci. Ti před zápisem do českého technického průkazu ­po­změňují data výroby či první registrace dovezených vozů.

„Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa, kvůli níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle našeho průzkumu dosahuje v ČR podíl takto omlazených vozidel kolem devatenácti procent,“ uvedla v pondělí ve svém bulletinu společnost Cebia, která prověřuje původ vozidel.

Bez ohledu na zmíněnou novelu tedy budou v Česku nákup ojetých vozů i nadále provázet nemalá rizika.

Jiří Novotný, Právo

 

Autor APPAA - Kancelář - 15.1.2013 - 2019 Views