Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů

Poradenství zájemcům o koupi ojetých vozů – Profesní vzdělávání a hájení zájmu členů asociace

Zprávy

Stát chystá úlevu: Registraci auta půjde vyřídit v kterémkoli městě

nahled

To, že registrace lze provádět jen na úřadech, kde mají záznam prodávající, je nepříjemná komplikace jak pro řadové kupce, tak pro autobazary.

Ty ještě do konce roku 2014 při výkupech aut používaly režim takzvaných polopřevodů – původní vlastník se odhlásil a do doby, než si v bazaru vůz někdo koupil, nemělo auto nového majitele.

To už teď nejde, takže prodejci musejí ojetiny, které nabízejí, nově všechny převádět na sebe.

Sotva začala platit nová pravidla, jak přihlašovat koupené auto, ministerstvo už pracuje na dalších změnách. Měly by nastat ještě letos, a pokud k nim skutečně dojde, budou představovat malou revoluci. Veškeré papírování spojené s prodejem, respektive nákupem vozu totiž půjde vyřídit v libovolném okresním městě.

Od ledna 2015 přitom platí, že odhlášení a přihlášení musí proběhnout naráz, a to výhradně v místě, kde je registrován původní majitel. Takže když si někdo z Chebu vyhlédne přes inzerát starší auto v Brně, musí se na Moravu vypravit a tam kromě koupě samotné také vyřídit pojistku, evidenční prohlídku a návštěvu úřadu. Případně musí zplnomocnit (včetně ověřeného podpisu) někoho, kdo to absolvuje místo něj.

“Záměrem ministerstva dopravy je, aby bylo možné registraci učinit na registračním místě jakékoli obce s rozšířenou působností,” potvrdil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu vedeného Danem Ťokem. Na ministerstvo se snesla v závěru loňského roku kritika kvůli změnám, které nachystalo.

Za to, aby došlo k co nejrychlejším úpravám, do poslední chvíle lobboval například šéf Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přikryl: “Ještě 29. prosince jsem seděl s ředitelem odboru provozu silničních vozidel Josefem Pokorným a vysvětloval mu, kde všude jsou chyby.” To, že registrace lze provádět jen na úřadech, kde mají záznam prodávající, je totiž nepříjemná komplikace jak pro řadové kupce, tak pro autobazary.

Ty ještě do konce roku 2014 při výkupech aut používaly režim takzvaných polopřevodů – původní vlastník se odhlásil a do doby, než si v bazaru vůz někdo koupil, nemělo auto nového majitele. To už teď nejde, takže prodejci musejí ojetiny, které nabízejí, nově všechny převádět na sebe.

Výjimkou je, pokud by se jim podařilo auto udat do deseti dnů od chvíle, kdy je vykoupí. “To se ale téměř nestává, obvykle mají bazary auto několik týdnů v nabídce,” vysvětlil Přikryl.

Důvodem, proč ministerstvo změnilo podmínky toho, jak fungují převody aut, jsou podvody a také zmatky v databázích. Po silnicích jezdí čtvrt milionu vozů, které nemají řádně nahlášeného majitele -původní se odhlásil a ten nový s registrací otálí například proto, aby se vyhnul placení poplatku za ekologickou likvidaci u starších ojetin.

“Teď to bude tak, že nebude li do konce června aspoň podaná žádost o zápis nového vlastníka, vozidlo se bude považovat za zaniklé,” doplnil mluvčí Neusar. Jinými slovy – auto přestane oficiálně existovat a do registru už je nepůjde vrátit. Takže na něj mimo jiné nebude možné ani sjednat povinné ručení.

“Měsíčně vykoupíme a prodáme téměř čtyři tisíce aut. V souvislosti se změnami jsme provedli na všech 21 tuzemských pobočkách řadu organizačních a administrativních opatření, posílili jsme tým zaměstnanců, kteří provádějí registrace, na webové stránky jsme umístili vzorové formuláře plných mocí,” řekla ředitelka největšího domácího autobazaru AAA Auto Karolína Topolová. Změny se ale dotkly i těch, kdo prodávají nové vozy.

Většina zákazníků si v autosalonech objednává i vyřízení formalit na úřadě, takže pak dostane nové auto včetně poznávacích značek. Dosud se stačilo jen podepsat na připravený papír.

“Když si koupíte nový vůz a budete ho chtít převzít již na značkách, musíte nám dát ověřenou plnou moc na zastupování nebo jít společně na registr vozidel,” vysvětlil ředitel kladenského prodejce škodovek a volkswagenů Amond Roman Přikryl.

Proč je nutné mít plnou moc ověřenou notářem, z pošty či radnice, když to dosud nebylo třeba? Podle ministerstva se pak stávalo, že auta měnila majitele, aniž by to dotyční vůbec tušili.

 

Změny od ledna 2015

Povinné ručení

Řidiči, kteří si k autu nesjednají povinné ručení, už nebudou muset platit penále do garančního fondu, z něhož se vyplácí náhrady za havárie nepojištěných aut. Delikt s nimi bude řešit v přestupkovém řízení patřičný úřad.

Ověřené podpisy

Zplnomocnit někoho k jednání na dopravním odboru půjde jen s úředně ověřeným podpisem.

Jedna návštěva

Odhlášení původního majitele a přihlášení toho nového proběhne naráz, ne jako dosud ve dvou krocích. Bude se to dít vždy na místně příslušném úřadě prodávajícího.

Konec polopřevodů

Tím, že současně s odhlášením proběhne i registrace nového majitele, skončí režim polopřevodů. Ti, kdo v tomto režimu mají doma auta, mají čas do července, aby se nahlásili, jinak auto úředníci vyškrtnou a už nebude smět nikdy na silnici

Najeté kilometry

Na webu je k dispozici aplikace, kam lze zadat základní údaje o autě, například VIN kód, a zkontrolovat si, kolik měl vůz najeto při poslední technické kontrole.

Rychlý prodej

Pokud autobazary vykoupí auto a obratem, do 10 dnů, je zase prodají, nemusejí ho v mezičase přepisovat na sebe.

Zdroj: Hospodářské noviny

Autor: Luboš Kreč

Autor APPAA - Kancelář - 8.1.2015 - 1256 Views