Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů

Poradenství zájemcům a koupi ojetých vozů – Profesní vzdělávání a hájení zájmu členů asociace

Autobazary otevřely, ale nával zákazníků se zatím nekoná. Návrat bude pomalý
Zprávy

Autobazary otevřely, ale nával zákazníků se zatím nekoná. Návrat bude pomalý

Kdo očekával, že s otevřením autobazarů zažije Česko podobnou nákupní hysterii jako při otevření hobby marketů, je zatím asi zklamán. Podle provozovatelů autobazarů bude totiž návrat k původním prodejním číslům hodně pomalý.

České autobazary mohou mít od dnešního dne otevřeno. Argumentace oborové asociace APPAA byla natolik silná a relevantní, že prodejny ojetých vozidel byly zařazeny do první vlny tzv. „rozvolňování“. Mnozí majitelé autobazarů jsou ale možná z prvního dne trochu zklamáni. Žádné zástupy lidí, jako tomu bylo například v hobby marketech, se nedostavily a nepřišly tedy ani žádné rekordní prodejní výsledky. Podle ekonomů se to ale asi nezlepší ani v následujících týdnech protože řada zákazníků nákupy vozidel odloží. Je jen otázkou v jak velké míře a na jak dlouho. Předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl nám k otevření řekl několik dalších informací. 

Podle prvních informací z trhu se zdá, že autobazary zatím žádné velké nárůsty nezaznamenávají. Čím to je?

Je otevřeno první den, zákazníci si teprve zvykají na to, že mohou autobazary navštívit. Někteří se možná také báli, že bude na prodejních plochách přeplněno, jiní čekají, jestli prodejci nepřijdou s nějakým razantním zlevňováním. Každopádně si myslím, že se provoz v autobazarech vrátí během 3 měsíců k normálu.

Kdy tedy myslíte, že by se mohla vrátit celková prodejní čísla na svoje původní hodnoty?

Podle mého názoru již první letní měsíce budou v znamení nárůstu prodejů. I když se pravděpodobně nebude moct vjíždět za hranice, lidé budou chtít i tak cestovat, alespoň po České republice. Léto bývá tradičně velmi silné, co se prodejů týče, takže věřím tomu, že tomu bude tak i letos.

O jaká auta bude zájem, a budou lidé vůbec na nákup auta mít prostředky? Neodloží nákup na později?

Zvýšený zájem bude dle mého soudu o dvě kategorie ojetých vozidel. Do té první spadnou vozy do stáří maximálně tři roky. Tyto vozy totiž částečně nahradí vozy nové, které si zákazníci z různých důvodů nekoupí. Tím největším argumentem ale bude samozřejmě cena. Do té druhé kategorie pak budou patřit vozy v cenové kategorii do 150 tisíc korun, kterými se budou lidé snažit řešit svoji mobilitu bez nutnosti investovat do ní velké finanční částky.

Kvůli současné situaci je omezen i dovoz ojetých aut do republiky. Má to na české autobazary nějaký vliv?

Prodejci, kteří se specializují na dovoz ojetých aut ze zahraničí, toto omezení pochopitelně pocítí. Mezi velkými autobazary je ale trend nakupovat vozidla z českých zdrojů a tam bude dopad tohoto omezení minimální. Paradoxně to možná povede k omlazení vozového parku v České republice, který dlouhodobě patří k nejstarším v Evropě. Nejvíce se do Čech totiž dovážela vozidla ve stáří deset let a více.

Je dobré teď auto vůbec prodávat?

Záleží pochopitelně proč ho chcete prodávat. Kdo nutně potřebuje hotovost, třeba aby vyřešil svoji finanční situaci z důvodu ztráty zaměstnání, ten bude pravděpodobně hledat co nejrychlejší způsob prodeje. Tady bude role velkých autobazarů asi nezastupitelná. Kdo chce ale vůz jenom omladit nebo vyměnit starší za novější, bude déle hledat a přemýšlet a s prodejem vyčkávat. Nedomnívám se ale, že by se měl cenový trh na straně výkupu ojetých vozidel nějak výrazně pohnout.

Převzatý článek: Rozhovor pro TESTY OJETIN

Autor APPAA - Kancelář - 20.4.2020 - 144 Views