AAA Auto lhalo o najetých kilometrech, potvrdil Nejvyšší správní soud

iDNES

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu ve výši sto tisíc korun, kterou vyměřila Česká obchodní inspekce největšímu tuzemskému autobazaru AAA Auto za nepravdivé informování o počtu najetých u nabízeného vozu.

Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, u kterého skončil spor mezi AAA Auto a Českou obchodní inspekcí z roku 2013 o placení pokuty za to, že na nabízeném voze Nissan Qashqai uváděla nepravdivé údaje.Vozidlo nabízela firma s tím, že má na tachometru najetu 86 289 kilometrů, na protokolu o zkušební jízdě a předání vozidla ještě bazar uvedl, že skutečný počet ujetých kilometrů souhlasí se stavem tachometru.Jenže první kupující si ověřil údaj diagnostikou řídící jednotky a u výrobce vozidla. Dozvěděl se, že auto ujelo nejméně 173 393 kilometrů. Vůz tedy reklamoval. AAA Auto reklamaci uznala a vrátila klientovi peníze. Auto následně opět nabídla, tentokrát s 92 tisíci najetými kilometry. „V AAA Auto si můžete být jisti, že stav tachometru odpovídá reálně najetým kilometrům,“ uvedla firma u inzerátu.„Měsíčně vykoupíme až šest tisíc vozů, zhruba trojnásobné množství dalších vykoupit odmítneme. Rozsudek NSS se týká kauzy staré zhruba tři roky. V době kontroly stavu najetých kilometrů u tohoto automobilu jsme měli zato, že jsme jej prověřili dostatečně,“ komentoval rozhodnutí mluvčí AAA AUTO Michal Häckl s tím, že v druhém případě se jednalo o chybu jedince.„V souvislosti s reklamací jsme vůz samozřejmě v rámci naší doživotní garance legálního původu vzali zpět. Bohužel kvůli lidské chybě zaevidoval odpovědný pracovník do prodejní databáze pouze stav tachometru bez poznámky o skutečném stavu najetých kilometrů. Tohoto pracovníka jsme odpovídajícím způsobem potrestali a naše interní systémy jsme za poslední tři roky posílili tak, aby se chyba již nemohla opakovat,“ dodal Häckl.

Databáze nestačí, rozhodl soud

Před soudem se firma AAA Auto bránila nařčení s tím, že si stav tachometru nechala prověřit v aplikaci Autotracer od společnosti Cebia. Bazar tvrdil, že není v jeho možnostech s ohledem na počet měsíčně prodaných kusů automobilů kontaktovat přímo výrobce, importéry či autorizované servisy vozidel. „Velké množství prodaných vozidel nezbavuje prodejce odpovědnosti za správnost uváděných údajů,“ namítl však soud v rozsudku, který je k dispozici na stránkách Nejvyššího správního soudu.Ohradila se také Cebia, podle níž předmětné vozidlo „získalo v hodnocení Cebia REPORT 3 hvězdičky z 5 možných a toto vozidlo jsme nedoporučili“. Systém sledující prodané vozy zobrazuje podle provozovatele informace, které jsou dostupné on-line od spolupracujících partnerů. „U každého vozidla je rozsah informací v systému Autotracer odlišný, záleží, jakého partnera vozidlo navštívilo a zda od něj máme k dispozici údaje o vozidle,“ dodal manažer Cebie Jan Dryák s tím, že soud data ze systému nezpochybnil.Podle soudu bylo zřejmé, že si autobazar byl vědoma toho, že údaje v databázi mohou být neúplné či nepřesné, a neprokázal, že by vyvinul jakoukoliv další snahu k ověření správnosti stavu tachometru. „Pouhá kontrola v takové databázi proto požadavku veškerého úsilí neodpovídá,“ říká soud.Podle soudů si však musí prodejce ověřit, že údaje o nabízeném voze souhlasí, zvláště, kdy takové ověření ještě inzeruje. „To je samo o sobě výrazná přidaná hodnota, která ovlivňuje rozhodnutí spotřebitele takové vozidlo koupit, neboť právě s ohledem na podvody související se stáčením kilometrů může mít u nijak negarantované informace o stavu tachometru obavu, že skutečnému stavu neodpovídá,“, uvedl soudce Nejvyššího správního soudu Petr Mikeš.AAA Auto dostala nejprve pokutu deset tisíc korun, při odvolání u ČOI se pokuta zvýšila na sto tisíc korun. Soud verdikt inspekce potvrdil. Potvrdil, že šlo o porušení zákona o ochraně spotřebitele, který zakazuje užívání nekalých obchodních praktik.

ZDROJ: Jan Sůra iDNES.cz/Ekonomika

KOMENTÁŘE (0)

Prosímepřihlaste se pro napsání komentáře.