Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů

Poradenství zájemcům o koupi ojetých vozů – Profesní vzdělávání a hájení zájmu členů asociace

Zprávy

Prověřování stavu tachometrů soukromými společnostmi není podle APPAA nic jiného než obchod se strachem

Pfaviconretinaipadraha  25.června 2014 – Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) se ostře ohrazuje proti současným možnostem jak prověřovat stav ujetých kilometrů u ojetých vozů. Podle Asociace nejsou data o vozidlech dostupná pro všechny, přesto si některé společnosti na poskytování těchto informací postavily výnosný byznys. Podle APPAA není za současného stavu chráněn nejen koncový zákazník, ale ani samotný prodejce ojetého vozu.

„Čím dál tím častěji se na nás obracejí obchodníci s ojetými vozy, kteří chtějí prověřovat stav ujetých kilometrů u ojetin, ale nemají jak“, říká Petr Přikryl, předseda  APPAA a pokračuje: „Jedinou možností je totiž využití služeb některé ze soukromých firem, které se prověřováním zabývají.  To stojí pochopitelně finanční prostředky, ale co je horší –  informace z těchto systémů nemají žádnou relevantní hodnotu. Tyto společnosti totiž nejsou schopny jednoznačně doložit zdroj dat ani jejich množství. Poskytované certifikáty tak mají pouze informativní charakter a nejsou pro zákazníka žádnou zárukou. Přitom tato data reálně existují, například v Centrálním registru vozidel, které spravuje Ministerstvo dopravy“. Asociace chce proto zpřístupnit informace pro všechny zájemce podobně jako je tomu například u Katastru nemovitostí. Podle Přikryla je potřeba ctít princip svobodného přístupu k informacím.

Podle APPAA neexistují v České republice relevantní statistiky o počtu prodaných ojetých vozidel ani o jejich skutečném stavu ujetých kilometrů. Firmy, které se zabývají prověřováním tachometrů, však tyto statistiky samy vytvářejí a informují média a veřejnost o hrozivém počtu stočených aut. Následně pak nabízejí řešení – prověřte si u nás své auto. Podle APPAA se na problematice stočených tachometrů chce navíc „přiživit“ spousta subjektů, od občanských sdružení až po jednotlivce, kteří nabízejí prověrku vozů. Přitom nikdo z nich nemá reálné možnosti vozidlo skutečně prověřit. „Někteří mají na svém webu možnost prověřit VIN vozu. Zadali jsme do tohoto systému 15 různých VIN a pokaždé se zobrazila informace, že vozidlo nebylo nenalezeno“, říká Přikryl a dodává: „Takové systémy jsou naprosto na nic a mohou být spíše jakýmsi zdrojem dat pro tato sdružení, případně pro nějaký třetí subjekt. Zájemce o prověření totiž musí zadat do systému nejen VIN, ale také stav km. Nevědomky tak dává třetí straně informace o svém vozidle.

Podle Přikryla navíc devalvují kvalitu podobných certifikátů i společnosti, které jej samy vytvářejí: „Členové naší Asociace velmi často upozorňují na rozpory v jednotlivých certifikátech, které mají být informací o stavu ujetých kilometrů konkrétních vozidel. Máme například k dispozici certifikát od jedné společnosti, který v lednu říká, že vozidlo nemá přetočený tachometr. Stejná společnost pak při březnovém opakování kontroly tvrdí, že u vozidla existuje podezření na přetočený tachometr. K čemu tedy taková prověrka je“?

APPAA proto v současné době připravuje, ve spolupráci s právníky a odborníky na danou problematiku, návrh zákonné úpravy, která by měla umožnit všem občanům přístup do informačního systému a poskytne jim relevantní informace o vozidlech. Takovou možnost pochopitelně využijí i obchodníci s ojetými vozy, kteří budou moci vykupovaný vůz kvalitně prověřit. „S návrhem oslovíme pana ministra Mládka v průběhu několika málo týdnů“, uzavírá Přikryl

Autor APPAA - Kancelář - 25.6.2014 - 1221 Views