Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů

Poradenství zájemcům o koupi ojetých vozů – Profesní vzdělávání a hájení zájmu členů asociace

Zprávy

Autobazary se po testu kají:“Už to nikdy neuděláme“


 

Letní test autobazarů MF DNES má dozvuky. Majitel jednoho bazaru se omlouvá, u dalšího se naopak ukázalo, že tachometr auta byl v pořádku. Potvrzuje se, že nákup ojetého auta je také otázkou štěstí.

Zdroj: auto.idnesTest autobazarů zaměřený na servisní knížky vyvolal velký ohlas nejen mezi čtenáři, ale i v řadách samotných bazaristů. Někteří z nich si sypali popel na hlavu, další se bránili, že nepodvádějí. V jednom případě to i dokázali.

Jeden ze dvou prodejců prokazatelných “stočenek”, majitel autobazaru Caros na pražském Libeňském ostrově, uznal, že Ford Galaxy dostatečně neprověřil, a tak ho nabízel s tachometrem přetočeným ze zhruba 140 tisíc kilometrů na 92 300.

“Snažím se auta pořádně prověřovat, ale někdy to prostě selže. Vůz jsem měl v komisním prodeji a uvěřil jsem všem informacím. Podotýkám, že rozdíl padesáti tisíc km se vždycky nedá poznat,” vysvětluje jednatel Carosu Daniel Cveček, který slibuje, že systém kontroly zpřísní. “Nechci, aby se takový průšvih ještě někdy opakoval,” říká.

Zároveň se rozhodl vstoupit do nedávno založené Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR, aby dal najevo, že s přetáčením tachometrů nechce mít nic společného.

Bazaristé založili sdružení

Asociace nemá dlouhou historii, vznikla teprve loni na podzim, nicméně registruje už 61 členů, jimiž jsou jednotlivé autobazary. Název organizace je sice krkolomný, ale jeho cíle jsou jasné, chce sdružovat pouze poctivé prodejce, kteří budou dodržovat etické standardy a svým logem ručit za to, že nebudou podvádět.

“Chci, aby všichni pochopili, že musí dodržovat pravidla, že musí být poctiví. Jen blázen může prodat auto, o kterém nic neví, lhát o něm nebo používat nefér triky. Vždyť špatné auto je zbraň, která může kohokoli zabít,” říká předseda asociace Petr Přikryl.

V testu MF DNES se objevili tři členové Asociace, dva dopadli dobře, jeden hůře. “Tachometr auta v tomhle bazaru ukazoval 230 tisíc kilometrů, v inzerátu bylo 160 tisíc. Majitel bazaru se dušuje, že se jeho kolega uklikl a napsal to špatně. Já bych mu věřil, protože tachometr stočený nebyl. Ale na druhou stranu, tohle je jeden z nejčastějších triků, které se používají. Zákazníka je třeba dostat do bazaru, pak už mu nějaké auto vždycky prodám. Splést se může každý, ale rozhodně se to nesmí opakovat. Takového prodejce bychom z asociace vyloučili,” varuje Přikryl.

Celkově se mu test autobazarů líbil. “Supluje částečně naši práci, kontroluje čistotu trhu,” míní. Sdružení autobazarů podle něj už nyní nabízí spotřebitelům asistenci s nákupem či prodejem nebo pomoc při řešení reklamací.

A má šéf bazaristů nějaký recept, jak by měl vypadat prodej použitého auta? “Nesmíte si pomáhat mlžením nebo rovnou lží. Dá se přece říct: ty kilometry se mi taky úplně nezdají, všechny doklady k autu, které máme, ukazují na tohle a tohle. Jestli tachometr někdo už v cizině stočil, toho se už mnohdy nedopátráme, ale prohlédneme-li pořádně auto, zjistíme, jak je na tom technicky, a pokud dobře, není se čeho bát,” říká Petr Přikryl.

Realistický obraz situace

Připomeňme, jak test MF DNES dopadl: dvě auta z 19 byla naprosto jasně “stočená”, jedno mělo velmi kvalitně zfalšovanou servisní knížku. U poloviny vozů nebylo možné doložit, co “serviska” slibovala, a ani po prověrkách v databázích Cebia a v autorizovaných servisech se nepodařilo ověřit, že auto má skutečně najeto tolik kilometrů, kolik ukazuje počítadlo na palubní desce.

Výsledek testu označil šéf asociace bazarů Petr Přikryl za poměrně realistický obraz situace v Česku, jejíž zlepšení je hlavním cílem sdružení.

Auto ESA: ručně vyplněná serviska byla nakonec v pořádku. Některé autobazary se snažily dokázat, že tachometr testovaného auta byl v původním stavu. Jedním z nich byla Škoda Octavia z velkého pražského bazaru Auto ESA (v testu byly dvě octavie z tohoto bazaru, první prošla bez problémů, údaje souhlasily se servisní knížkou).

Druhá měla v “servisce” záznamy vyplněné pouze fixou bez jakéhokoli potvrzení nebo razítka. Proto jsme knížku označili za “bezcennou” a žádné další údaje se nám nepodařilo dohledat. Znalec pak odhadoval, že vůz má najeto místo 150 tisíc kilometrů nejméně o 50 tisíc více.

Lidé z autobazaru se po zveřejnění výsledků testu pokusili servisní historii ověřit. Filip Kučera z Auto ESA připouští, že takto vedená serviska s chybějícími razítky pod záznamy nemá potřebnou vypovídající hodnotu, kontaktoval proto původního majitele v Německu.

“Starší pán nám potvrdil, že auto prodával se 150 tisíci kilometry na tachometru, servisní knížku mu vyplňoval mechanik v malém servisu bez razítka,” říká Kučera. Majitele vozu ve městě Stegen u francouzských hranic poté osobně kontaktovala i redakce MF DNES, aby tvrzení bazaru ověřila. Přestože žádný písemný doklad nemá, ústně potvrdil, že vůz prodával v místním bazaru se stejným stavem tachometru, jak jej nabízela ESA.

Ukázalo se jen, že fakt, že znalci se opotřebení vozu zdálo větší, než by odpovídalo najetým kilometrům, má konkrétní příčinu. “Majitel je statkář a jezdil s autem jen krátké trasy kolem svých polí, zato každý den. Takže auto najezdilo ročně málo, ale v zemědělství se na péči o interiér moc nedbá, a tak nevypadalo právě zachovale,” říká expert Aleš Zich.

Hlavním problémem auta však podle něj bylo, že servisní knihu nebylo možné ověřit standardní cestou, tedy prostřednictvím servisů a databází. “Jak se má zákazník k podobným informacím dostat, když jimi v době prodeje nedisponuje ani sám autobazar?” ptá se Zich.

Stočeno? Vrátíme vám peníze

Zástupce Auto ESA však upozorňuje na zajímavou a na českém trhu poměrně ojedinělou věc. “Pokud zákazník až po koupi auta od nás zjistí, že skutečný stav kilometrů je odlišný od toho uvedeného v kupní smlouvě, může od ní bez problémů odstoupit. Uznáváme to jako rozpor s kupní smlouvou. Jsme totiž absolutně proti přetáčení tachometrů,” říká Filip Kučera.

Jeho slova potvrzuje i další případ z Auto ESA, na nějž upozornil jeden ze čtenářů MF DNES. “Chtěl jsem koupit vůz v Auto ESA, a při ověřování servisní knížky v Lucembursku jsem zjistil, že je zfalšovaná. Tamní servis mi napsal, že razítka i záznamy jsou zručná falza,” říká Radim Kaňovský.

Auto tedy nekoupil, vše oznámil prodávajícímu bazaru. Jeho reakce byla  zajímavá. “Vůz jsme stáhli z prodeje a během několika dnů s důkazy o zfalšování servisky vrátili dodavateli dovozových aut. Pohrozili jsme mu, že pokud se to bude opakovat, okamžitě s ním končíme,” říká Kučera, který doklady o vrácení auta poskytl i redakci MF DNES.

Praxe, že velkým bazarům dovážejí auta drobní dovozci, je v Česku úplně běžná. Otázkou ovšem je, zda se vůz znovu neobjeví v některém malém bazaru a o jeho falešné servisce nebude v inzerátu samozřejmě ani slovo…

Autor: Roman Švidrnoch

Autor APPAA - Kancelář - 4.11.2012 - 1470 Views